

Skladová evidence: Klíč k efektivnímu řízení zásob a optimalizaci skladu
Moderní digitální řešení se dnes prosazují ve všech oblastech a ani skladová evidence a celková správa skladu nejsou výjimkou. Manuální řízení veškerých procesů tedy stále častěji nahrazuje specializovaný software, který funguje buď samostatně, nebo je napojený přímo na firemní informační systém. V čem jsou hlavní přínosy digitalizace a automatizace? A jaké další způsoby skladové evidence existují?
Všechny obchodní společnosti a živnostníci, kteří si pořizují zásoby a vedou účetnictví, musí zachycovat aktuální informace o stavu svého majetku. U fyzických osob se tato povinnost řídí zákonem o daních z příjmů, konkrétně § 7b odstavce 4 ve znění:
„Zjištění skutečného stavu zásob, hmotného majetku, pohledávek a dluhů provede poplatník k poslednímu dni zdaňovacího období. O tomto zjištění provede zápis. O případné rozdíly upraví základ daně podle § 24 a 25.“
Skladová evidence je tedy součástí celého procesu a týká se především OSVČ, které se živí prodejem zboží, ale také nejrůznějších řemeslníků, pekařů, cukrářů apod. Pomůže jim i se správným oceněním skladových zásob při pořízení a následném prodeji. A také šetří spoustu času a starostí při případných kontrolách.
Znát současný stav zásob se ale vyplatí také z praktického hlediska. Skladová evidence výrazně zjednoduší práci managementu firmy i zaměstnancům ve skladu. Vyhledávání v jednotlivých regálech tak bude mnohem rychlejší, inventury zvládnetebez starostí a snadno zjistíte, jestli nemáte zboží zbytečně moc nebo naopak málo. U potravin, léků nebo kosmetiky pak lépe odhalíte, zda některé z produktů nejsou před expirací.
Zkrátka jde o celkové zefektivnění skladových procesů od zásobování přes vychystávání až po reporting. A tím, že se čas na všech rutinních úkolech zkrátí, sníží se vám náklady a vaši zaměstnanci budou mít větší prostor věnovat se sofistikovanějším činnostem. Vy se tak můžete více soustředit na potřeby zákazníků a máte šanci získat náskok před konkurencí.
Někteří drobní živnostníci stále dávají přednost excelovým tabulkám, nebo dokonce tužce a papíru. Středně velké a velké firmy ale postupně přecházejí na digitální řešení, protože díky tomu nemusí veškerá data zadávat ručně a vše mohou sdílet napříč firmou i mimo ni. A pokud se pohybují v e-commerce, bez problému propojí digitální systém se správou svého e-shopu. Některé firmy navíc nabízejí komplexní ERP řešení (z anglického Enterprise Resource Planning, tedy komplexní systém sdružující veškerou firemní agendu) s různými slevami a výhodami, jako je například skladová evidence zásob zdarma.
Základem skladového hospodářství jsou skladové karty, které musí obsahovat několik povinných údajů. nezáleží přitom, jestli mají digitální nebo papírovou formu, případně obě. Konkrétně se jedná o tyto informace:
Digitální skladová karta ale může obsahovat i další podrobnosti, například grafické materiály, texty v různých jazycích, více možností nacenění apod. Výrazně vám tedy zjednoduší vyhledání zboží a okamžitě vás upozorní, pokud dané zboží chybí. Automatizace firemních procesů tak bude zase o něco jednodušší.
Digitalizace skladové evidence je zpravidla jen jedním z pilířů automatizace procesů, která zahrnuje i výběr variabilních regálových systémů s možností vertikálního skladování nebo moderní manipulační techniku. To vše vede jak k vyšší bezpečnosti, tak ke spokojenosti pracovníků. Dalším benefitem je ale i snížení finančních nákladů a maximální využití skladových prostor, do kterých se najednou vejde mnohem více zboží. Existují totiž řešení, která efektivně využívají výšku skladu, a tak ušetří i více než 50 procent podlahové plochy.